טיול במצוקי חמדיה בעקבות רכבת העמק  
טיול במצוקי חמדיה בעקבות רכבת העמק
אין טלפון
אין פקס

צור קשר עם בית העסק

תחנת רכבת בית שאן

"עליתי על רכבת העמק ואין לה תחנות,הקונדוקטור אומר שהיא רצה מהר ויש לה מליון קרונות" י.גפן

אם לטייל על שביל עמק המעיינות הרי זו העונה ממש עכשיו, התמהמהות קלה תביא אתכם מן הסתם למבואות חג הפסח ולחמסינים הראשונים שמחריבים לנו את הירוק והפריחה המדהימה שמשתלטת על העמק. ולכן הימים הללו סביב פורים ואולי עוד שבוע שבועיים אחריו הם מושלמים לטיול משפחות נינוח על תוואי השביל-

טיולנו מוביל אותנו הפעם לקטע פחות מוכר של השביל העובר מגדתו הדרומית של נחל יששכר בפארק צבאים סמוך למפעל המתכת הגדול של קיבוץ בית השיטה, דרומה על קו מצוקים העובר מעל קיבוץ חמדיה (להלן מצוקי חמדיה) ועד לכניסה לאזור התעשיה של בית שאן בכביש העולה מכביש 90

קטע זה תחילתו בתצפית נאה צפונה לכיוון ההיתרוממות של הגליל התחתון, רמת כוכב וכוכב הירדן. המדרונות הירוקים של הנחל מכוסים בעונה זו בפריחה מגוונת שתלווה אותנו במהלך המסלול כולו.

הדרך שהיא למעשה דרך גיפים רחבה מובילה אותנו דרומה על תשתית בזלת ,המאפיינת את הרמות המזרחיות של הגליל התחתון ,סלע זה הוא שיוצר את הקרקע הפוריה של רמת יששכר ורמת כוכב והופך את השדות החקלאיים שמסביבנו לחגיגה ציורית מרהיבה בצבעי חום וחום אדמדם. זו גם התשתית המאפשרת לפריחה להשתולל כאן בעונה זו.

נמשיך בהכליה דרומה כאשר ממזרח לנו נבחין בקיבוץ חמדיה בעל השם המוזר המשמר את שמו של הסולטן עבדול חמיד השני, בונה רכבת העמק המיתולוגית שהתוואי שלה מלווה אותנו במהלך ההליכה. את המסילה ניתן לראות כשני קילומטר דרומית לתחילת ההליכה וסטיה קלה משביל העמק מזרחה תוביל אותנו לתוואי המקורי כולל מפגש מרגש עם שרידי פסי המתכת שנוצקו באנגליה, מומלץ לתת לילדים לאתר את שנת היציקה המוטבעת על הפסים עד היום… את המסילה תיכנן בפועל אוגוסט מייסנר מהנדס גרמני שקנה את עולמו בשרות הממלכה התורקית והוא שניצח על מפעל הבניה האדיר של רכבת העמק והשלים אותו תוך שנתיים מהלך גאוני ומדהים לכל הדעות. הסיפורים על רכבת העמק יכלים לפרנס ספר גיזבטים עב כרס אך דעו לכם שהכל נכון ,הרכבת זחלה במהירות ממוצעת של 25 קמ"ש וניתן היה לעלות ולרדת ממנה בקלות ללא עצירה.אם זאת היוותה פלא הנדסי בתוך הישימון והביצות וראשוניות שבעמק המנומנם של תחילת המאה ה 20.

בהמשך ההליכה ניתן להבחין מעט מזרחה מהשביל בקו ביצורים ובונקרים מתקופות פחות שקטות בעמק החל ממלחמת ששת הימים המשך לתוך מלחמת ההתשה כאשר העין צופיה מזרחה לממלכתו של המלך הירדני שאיפשר תקופות ארוכות למחבלים לעשות בממלכתו כבשלהם, עד ארועי ספטמבר השחור.

השביל פוגש לבסוף את הכביש בכניסה לאזור התעשיה של בית שאן משם ניתן לחזור עם הרכב שהשארנו מבעוד מועד או להתקדם בטיילת בצידו הצפוני של הכביש עד לתחנת הדלק בכניסה לאזור התעשיה של בית שאן.

אורך הקטע 4 קילומטר ושיפועו נוח להליכה , יש לשים לב לבוץ רב לאחר גשמים. הקטע מתאים מאוד גם לחובבי האופניים שבינינו.

 

לקריאה נוספת-

שביל רכבת העמק,אהרל'ה ברינדט,דורון ספרים,תל אביב, 2012

שבילים ארוכים בישראל,יעקב סער,גיל הנקין,הוצאת אשכול,2012